Tuesday, April 13, 2010

Aduhai..

Baru baru ni aku ada terdengar pasal kes buang bayi dekat timbunan sampah dekat Hulu Selangor.
Astagfirullahalazim...

Apa nak jadik la dengan masyarakat sekarang, macam mana leh jadik camni lak.. Mungkin orang sekitar situ ada ternampak tetapi mungkin anggap sebagai 'sampah'. Jadi mereka biarkan je laa... da dia bungkus dalam plastik pastu buang pun tempat sampah sapa nak perasan kan..

Hanya apabila seseorang lain mendapati bungkusan itu mengandungi mayat seorang bayi, baru masyarakat kat situ nak menunjukkan reaksi terkejut dan kesal. Pada aku laa.. peranan masyarakat terutama jiran tetangga paling berkesan dalam membantu menangani kes buang bayi. Mustahil suara bayi nangis atau kanak-kanak yang didera tidak dapat dengar dari rumah sebelah.

Kalau semua persepsi orang ramai yang tidak suka ambil tahu hal yang berlaku kat kawasan tempat diorang memang susah laa.. masyarakat yang prihatin adalah masyarakat yang mengambil tahu apa yang berlaku di sekitarnya.

Perlu ada usaha untuk mengembalikan amalan bermasyarakat macam dulu-dulu.. Buatla rukun tetangga pastu buatla rondaan ke.. Sekarang ni pun da banyak budak-budak u yang terlibat.
Masing-masing da duduk rumah sewa. So bebas laa.. Kes pecah rumah lagi..
huhuuu.. da da.. g tido..
skang layan Merlin.. siap wat keja alih bahasa lagi secara percuma.. ahaha giler boring punya pasal.. tgk la kat subscene tu.. (http://subscene.com/) aku da upload tuk episod 1 masa season 1 punya.. eheee.. skang tengah buat tuk episod 2 lak..

No comments:

Post a Comment